loading...
شعر عاشقانه
کیا بازدید : 151 سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 نظرات (0)

در این مقاله سعی کرده ایم ضمن معرفی کوتاه دو خودروی تیبا و ساینا، ارزش خرید این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم. 

اگر به خودرو های اسپرت کره ای علاقه دارید مطالعه مقاله بررسی النترا شاهکار هیوندای را از دست ندهید.
برای مطالعه مقاله بررسی هیوندا النترا اینجا کلیک کنید.

 

تیبا:

تیبا

بعد از خودروی سمند، تیبا دومین خودرویی است که لقب خودروی ملی را یدک می کشد. با توجه به قیمت پایین خودرو، تیبا توانست در همان ابتدا با وجود همه انتقاداتی که به آن  وارد بود، جایگاه نسبتا پایداری را برای خود در میان مردم کسب کند و به آمار فروش خوبی بعد از خودروی پراید و پژو 405 دست یابد.

تیبا ابتدا برای قشر متوسط جامعه ایران عرضه شد، ولی بعد از بالا رفتن قیمت خودرو از دسترس خرید دهک پایین جامعه خارج شد، علی رغم صحبت هایی که در مورد ناایمن بودن این خودرو در محافل خودرویی زده شد، تیبا تا به حال فروش خوبی داشته است. این فروش قابل توجه تیبا موجب شد، تا مسئولان سایپا مطابق روال معمول به فکر تولید نسخه هاچ بک آن با نام تیبا 2 بیفتند که البته با وجود رقبای ارزان قیمتی نظیر 206، پراید هاچ بک و ام وی ام 110 رقابت در این بخش کمی برای تیبا سخت تر به نظر می رسید. البته پیش تر در مقاله 5 هاچ‌ بک محبوب ایرانی زیر 55 میلیون تومان به معرفی رقبای تیبا 2 در بازه قیمتی 55 میلیون تومان پرداختیم. 

طراحی تیبا توسط،  شرکت ایتالیایی  (IET)با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفت، همین امر هم منجر شده که، نتوان به لغت ایرانی بکار رفته در شعار تبلیغاتی تیبا اعتماد کرد، زیرا تیبا نتیجه همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است. 

 

1397 سایپا تیبا,SX


معایب تیبا :

 بی شک اگر شما تیبا  سوار شده باشید به این نتیجه رسیده اید که، در طراحی داخلی تیبا، تمام فکر طراحان به سمت یک کابین زیباتر از پراید بوده است. به دلیل وجود همین ذهنیت، کابین تیبا فقط کمی از پراید بهتر طراحی شده است و این طراحی یکی از نقص های تیبا محسوب می شود. در مجموع خودروی تیبا معایب زیادی دارد، که می توان به ایمنی نامناسب، عدم دقت در مونتاژ،کیفیت پایین قطعات، جنس بد داشبورد، هندلینگ نامناسب و خطر آفرین در شیب و جاده های ناهموار، شتاب بد و نفوذ بیش از حد صدا به داخل کابین اشاره کرد. در مقاله معایب و ایرادات فنی خودروهای تیبا، ساینا و کوییک به طورمفصل به این معایب پرداختیم.

ساینا؛ کلاغ رنگ شده سایپایی ها: 

اما مسئولین سایپا پس از مشاهده معایب فراوان تیبا در طراحی و ایمنی، به فکر تولید یک فیس لیفت برای تیبا افتادند.
ماحصل فیس لیفت تیبا خودروی جدیدی به نام ساینا شد. ساینا نام خودرویی بود که با همان پلتفرم و مشخصات تیبا و با تغییرات کامل نمای جلو، عقب و داخل تیبا به بازار عرضه شد، اما طراحی این خودرو نیز چندان چشمگیر نبود و حتی در بعضی بخش‌ها نسبت به تیبا پسرفت کرده بود.

 


 

ساینا در واقع همان تیباست با تغییراتی که آن را ظاهرا اسپورت تر کرده است. سپر جلو کشیده‌تر شده و شکل چراغ‌های جلو هم کمی عوض شده است. ورودی‌ هوا و جلو پنجره بزرگتر هستند و مه شکن‌های جلو ظاهر مدور پیدا کرده‌اند. خطوط شکسته و اغراق آمیز در طراحی نمای جلو ساینا بارزترین ویژگی آن است،که تا حدودی موجب زیبایی این خودرو شده است. اما وقتی از نمای جانبی به ساینا نگاه ‌کنید، تفاوت چندانی میان ساینا و تیبا پیدا نمی کنید.

در بخش تعلیق، تعادل و هندلینگ ساینا، به سازی‌هایی صورت گرفته است که باعث شده است، ساینا عملکرد بهتری نسبت به تیبا از خود نشان دهد؛ اما نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید، زیرا که این به سازی تنها از طریق ترکیب قطعات ریو صورت شکل گرفته است. به صورتی که تعلیق بخش جلویی خودرو ساینا و تیبا کاملا مشابه ریو و از نوع مک فرسون بوده و تعلیق عقب نیز از نوع تیر پیچشی نیمه ‌مستقل Semi-Independent و مشابه اکسل عقب استفاده‌ شده در پراید خودمان است.

 

آیا می دانید با خدمت فروش فوری خودرو همراه مکانیک در هر لحظه از روز می توانید خودرو خود را در کمتر از 30 دقیقه به فروش برسانید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این خدمت اینجا کلیک کنید

مقایسه تیبا و ساینا

از لحاظ ابعادی، تیبا ۴۱۰۵ میلی‌متر طول، ۱۶۴۱ میلی‌متر عرض و ۱۴۸۴ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین ۲ محور آن نیز در حدود ۲۴۱۰ میلی‌متر اعلام شده است. همچنین وزن خالص خودروی تیبا، ۱۰۰۰ کیلوگرم است. در مقایل ساینا ۴۲۱۵ میلی‌متر طول، ۱۶۶۳ میلی‌متر عرض و ارتفاعی همانند تیبا دارد. وزن خالص ساینا نیز ۱۰۵۰ کیلوگرم اعلام شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، ساینا از لحاظ ابعادی کمی قد کشیده که این باعث می‌شود فضای داخلی کابین جادارتر شود.

ساینا نیز همچون  تیبا مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت را دارد. تغییرات ظاهری در ساینا شاید چشمگیر و زیبا باشد ولی اگر به دقت به این خودرو نگاه کنید به عدم تطابق جلوی خودرو با نمای جانبی خودرو پی می‌برید. 

نتیجه مقایسه :

در واقع باید بگوییم ساینا نسخه بزک شده تیبا است.  چیزی شبیه به سمند و سورن که از نظر شاسی و موتور تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند ولی از نظر ظاهری طراحان سایپا در ساینا عملکرد بهتری نسبت به  تیبا داشته اند. همچنین چند آپشن مثل آیینه های برقی و سیستم تهویه نیمه اتوماتیک کمی مدرن تر که به ساینا اضافه شده است باعث شده تا ساینا قدری از تیبا پیشی بگیرد.  در این صورت اگر ظاهری مدرن تر و جوان پسندتر برای شما اهمیت دارد، انتخاب شما ساینا خواهد بود اما اگر قیمت برای شما جزو اولویت های انتخاب خودرو است و با ظاهر معمولی تیبا هم مشکلی ندارید پیشنهاد ما همان تیبا یا تیبا 2 است.

علاوه بر مواردی که ذکر شد مشخصات کامل، گالری تصاویر و نمای 360 درجه تیبا در صفحه نقد و بررسی تیبا و مشخصات کامل و گالری تصاویر ساینا در صفحه نقد و بررسی ساینا موجود است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 165
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 238
  • بازدید ماه : 157
  • بازدید سال : 3,075
  • بازدید کلی : 26,082